>Salt i såret

>De seneste par dage har der været en del kritik af DSB’s rejsetidsgaranti i medierne. Tanken er jo ellers fin: hvis toget ikke kører til tiden, eller hvis det ligefrem er aflyst, så får man kompensation. Men ifølge kritikerne er systemet alt for indviklet, og derfor har kun 10% af pendlerne tilmeldt sig.

Jeg hører så til de få der faktisk har tilmeldt sig. Og er utilfreds! For det første er det virkelig besværligt at tilmelde sig, men eftersom det kun skal gøres én gang, er det til at leve med. For det andet – og det er ikke til at leve med – dækker garantien ikke hele min rejse. DSB har udvalgt nogle såkaldte målestrækninger, og det er så disse målestrækningers rettidighed der danner grundlag for ens kompensation.

Problemet er at man kun kan vælge én målestrækning. Jeg bruger dagligt tre forskellige målestrækninger (og tit endnu flere), men får med andre ord kun kompensation hvis der er aflysninger eller forsinkelser på én af dem. Det er fair nok at DSB ikke ansætter folk til at sidde og regne min individuelle rejseplans forsinkelser ud, men de kunne vel i det mindste give mig lov til at vælge de strækninger der dækker min daglige transport til arbejde?

Al begyndelse er svær. Men DSB kunne da for fanden lade være med strø salt i såret ved i en pressemeddelelse stolt at fremture: “Rejsetidsgarantien for pendlere er kommet rigtig godt fra start.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *