Bragt i Rhetorica Scandinavica nr. 34, oktober 2005. Kan også hentes i layoutet pdf-version her. Om afsenderintention som parameter i normativ retorik
Man må ikke vildlede. Men vildledning – er det i forhold til talerens sandhedsopfattelse? Eller kritikerens? Mens argumentationsteoretikere gennem tiden flittigt har diskuteret hvornår en fejlslutning er en fejlslutning, har mange overset spørgsmålet om hvorvidt talerens intention er nok til at gøre retorikken legitim. Denne artikel ser på en række fremtrædende teoriers holdning til den gode vilje og sætter spørgsmålstegn ved gavnligheden af den filosofiske stringens der præger eksisterende redelighedsteorier.
Af Anders Due Jorden er flad – det er løgn, kan de fleste blive enige om. Og at lyve er ikke redeligt, det er uetisk og udtryk for en illegitim retorik. Men hvad med dem som for mange år siden hævdede at jorden var flad? Var det illegitimt? Nogle at nutidens retoriske teoretikere ville sige at det nok var et usandt udsagn, men fuldstændig tilgiveligt og ikke uredelig retorik – fordi man ikke vidste bedre dengang. Andre ville mene at det ikke gør det bedre at man troede jorden var flad – for vi ved jo at den er rund. Uenigheden findes også i filosofien mellem sindelagsetikken og konsekvensetikken, og forskellen er afsenderens intention. Helt firkantet formuleret mener nogle at man kun kan tale om uredelig eller illegitim retorik, hvis retor med vilje forsøger at lyve eller fordreje, forenkle, overdrive eller lignende. Andre ser det som ufrugtbart at skulle gætte på retors motiver og lader en dom om uredelighed eller manipulation hvile på en vurdering af om ytringerne har en ugunstig effekt for sandheden, samfundet eller en igangværende debat. Eller med andre ord: nogle kræver at retorikken skal være i overensstemmelse med bevidstheden, mens andre kræver at den skal være i overensstemmelse med virkeligheden. Dette skal forstås bredt som ikke bare et spørgsmål om sandt eller falsk, men også om rigtigt eller forkert, gavnligt eller skadeligt. Dilemmaet er åbenlyst, for den retoriske kritiker kan hverken være sikker på at kende afsenderens intention eller tingenes sande tilstand til fulde. Nogle teoretikere diskuterer denne problemstilling åbent med hinanden, mens andre er meget tilbageholdende med at tage direkte stilling til spørgsmålet, og andre igen skriver udtrykkeligt ét, men giver alligevel indtryk af at synes noget andet. Men det må være afgørende for en normativ vurdering af retoriske artefakter at man har overvejet spørgsmålet, og derfor vil jeg i denne artikel se på en række teoretikeres holdning til hvorvidt afsenderintentionen skal bruges som parameter i normativ retorisk kritik. Kendetegnende for alle teorier om etisk acceptabel argumentation er at man enten altid skal forsøge tage højde for afsenders intention eller at man aldrig må inddrage dette aspekt i en redelighedsvurdering, men jeg vil afslutningsvis sætte spørgsmålstegn ved denne enten-eller-tankegang som i praksis kan virke lige så unyttig som den i teorien er filosofisk stringent. Der er tradition for at definere god retorik som en kombination af effektivitet og legitimitet. Retorikken er altid blevet mistænkt for at være ren manipulation[1], men retorikere har til om ikke alle, så de fleste tider påpeget at retorikken indeholder et etisk aspekt. Det er dette etiske aspekt vi skal se på i denne artikel, så med normativ retorik mener jeg i denne sammenhæng ikke god retorik i den mest overordnede forstand. Den mest oplagte danske samlebetegnelse for etisk acceptabel retorik er nok redelighed. Men netop det ord er specielt knyttet til nogle bestemte teorier, så derfor vil jeg i stedet bruge det mere generelle legitimitet. Det er ikke målet her at give en udtømmende og præcis definition af ordet, da det dels skal kunne rumme de forskellige aspekter som de forskellige teoretikere fokuserer på, og dels skal være i stand til at spænde over begge sider i den diskussion artiklen handler om. Men legitimitet vil her være en samlebetegnelse der dækker over det som ikke er illegitimt. Og med ovennævnte forbehold definerer jeg i denne sammenhæng illegitim retorik som retorik der vildleder, fordrejer eller forbryder sig direkte mod et givent emne eller en pågående diskussion, og som ødelægger tilhørerens eller dialogpartnerens muligheder for selv at tage stilling og komme med indvendinger.
Her skal vi først se på hvordan
spørgsmålet om afsenderintentionen bliver behandlet i Perelmans
nyretorik. Perelman udtrykker sig ikke altid lige klart, og hans teorier
er blevet fortolket meget forskelligt. Derfor må undersøgelsen starte
med en udlægning af hans teoretiske udgangspunkt og hans sondringer
mellem publikumtyper. Et af målene med Perelmans værk
var at gøre op med den traditionelle logiks tænkemåde, og en central
del af dette opgør var indførelsen af begrebet tilslutning (’adherence’)
som implicerer at accepten af et argument er en gradvis størrelse.
Perelman minder i den forbindelse indledningsvis om det traditionelle
skel mellem argumentatio og demonstratio. Her står demonstratio
for et ræsonnement hvor tilslutningen enten er total eller ikke
eksisterer, fordi konklusionen ud fra præmisserne er tvingende nødvendig
– og dermed også indlysende fra starten. At tilslutning kan gradbøjes
lægger derimod op til at for eksempel et modvilligt publikum kan
overbevises bare noget af vejen, uden at det nødvendigvis er ineffektiv
retorik, men tankegangen medfører også at et i forvejen velvilligt
eller ligefrem overbevist publikum kan overbevises endnu mere end
det var i forvejen. Et helt afgørende aspekt af
Perelmans nyretorik er hans opfattelse af publikum som tager
udgangspunkt i den nævnte distinktion mellem logisk demonstration og
retorisk argumentation. En logisk demonstrerende syllogisme som bygger på
sande præmisser har en tvingende nødvendig, sand og entydig
konklusion, og derfor er den i filosofiens ideelle verden eviggyldig,
uanset tid, sted – og publikum. Men et retorisk argument har ikke en
indlysende sandhedsværdi på samme niveau; det har en variabel grad af
evne til at skabe tilslutning. Og en central variabel som afgør
argumentets evne til at skabe tilslutning er modtageren; for det samme
argument kan have vidt forskellige effekter på forskellige modtagere.
Derfor kan man ikke vurdere retorisk argumentation uden at tage hensyn
til publikum. Men publikum er en kompleks størrelse
hos Perelman, og han argumenterer for at taleren i virkeligheden skal
tage højde for en lang række publikummer på én gang – og at man
alligevel ikke kan kende sit publikum nok til at være sikker på at man
vælger de bedste argumenter[2].
Derfor indføres et skel mellem det Perelman kalder det partikulære
og det universelle publikum. Partikulært og universelt
publikum Perelman gør mest ud af at
forklare det universelle publikum, mens det virker uklart hvad det
partikulære publikum består af. På den ene side gøres det helt klart
at ethvert publikum må være talerens mentale konstruktion når
Perelman definerer publikum som: […] the
ensemble of those whom the speaker wishes to influence by his
argumentation. […] The audience, as visualized by one
undertaking to argue, is always a more or less systematized
construction.[3] Men samtidig
opererer Perelman implicit med en idé om et ’virkeligt’ publikum:
”In real argumentation, care must be taken to form a concept of
the anticipated audience as close as possible to reality.”[4].
Hvis dette skal give mening, kan man opfatte det partikulære
publikum som talerens konstruktion af den del af det faktiske
publikum som han vil forsøge at påvirke[5].
Jørgensen (2000) sætter lighedstegn mellem det partikulære publikum
og det faktiske publikum (eller talerens forudgående konstruktion af
det): ”Det universelle publikum er altid en abstrakt konstruktion
skabt af taleren selv i overensstemmelse med hans forestilling om
rationelle mennesker, mens det partikulære publikum sigter
direkte til det faktiske publikum i den konkrete situation.”[6]
Men dette strider mod Perelmans egen generelle
publikumdefinition: ”[…] can such an audience be defined as the
group of persons the speaker sees before him when he speaks? Not
necessarily. He may perfectly well disregard a portion of them
[…]”[7]. Meget lettere bliver det ikke med
det universelle publikum. Her er der med sikkerhed tale om en mental og
abstrakt konstruktion, og det universelle publikum vil i praksis aldrig
falde sammen med det faktiske publikum. Det universelle publikum er
nemlig en forestilling om ethvert rationelt væsen, og en taler skal ved
et universelt publikum forestille sig en forsamling af alle ’normale,
voksne personer’. Men Perelman har en tendens til ikke
at markere tydeligt hvornår han refererer andres synspunkter, og hvornår
han fremfører sine egne. I forbindelse med det universelle publikum er
der netop en sådan uklarhed når han skriver at argumenter tiltænkt et
universelt publikum må være ”[…] self-evident, and possess an
absolute and timeless validity […]”[8].
Dette virker som en direkte modsigelse af hans eget opgør med
filosofien og logikkens syn på god argumentations konklusioner som åbenlyse
og tvingende nødvendige. Men han skriver senere at det her drejer sig
om filosofiens syn på det universelle publikum – ikke hans
eget[9]. Derfor bliver det universelle
publikum altså ikke mere overmenneskeligt og universelt end taleren
selv gør det til: Everyone
constitutes the universal audience from what he knows of his fellow
men, in such a way as to transcend the few oppositions he is aware of.
Each individual, each culture, has thus its own conception of the
universal audience. (Perelman & Olbrechts-Tyteca 1969 side
33) Så selv om man rent sprogligt får
det indtryk at der kun findes ét universelt publikum[10],
er der altså uendeligt mange. Og da publikum hos Perelman udelukkende
er en individuel konstruktion, kan man altså heller ikke indføre et
platonisk skel mellem ét universelt publikum og de uendeligt mange
opfattelser af det; hvert individ har sit ’eget’ universelle
publikum. Forholdet mellem det partikulære og
det universelle publikum er noget uklart[11].
Men min udlægning bliver at både det partikulære og det universelle
publikum er talerens abstraktioner, at det partikulære ofte vil være
inspireret af det faktiske publikum, at det universelle ofte vil være
inspireret af talerens ’fellow men’ (jf. cit. ovenfor), og at det
partikulære publikum altid vil være en delmængde af det universelle.
Endelig har Perelman selv fremhævet følgende udlægning af hans tekst
som helt rigtig: […] the task is
not, as often assumed, to address either a particular audience
or a universal audience, but in the process of persuasion to adjust to
and then transform the particularities of an audience into universal
dimensions.[12] Perelman kobler partikulært og
universelt publikum til argumentation som er henholdsvis overtalende og
overbevisende. Dermed er vi nået frem til spørgsmålet om
afsenderintentionen. Jeg kom ovenfor ind på skellet mellem effektiv og
god retorik, og det mener Crosswhite[13]
at have fundet i skellet mellem partikulært og universelt publikum. Det
bunder bl.a. i følgende formulering fra en senere artikel af Perelman: The universal
audience that one seeks to convince must necessarily include the
orator himself, who is the principal judge of the value of his
arguments. This is the reason why such a discourse must be sincere,
honest, and cannot consist of a manipulation of the audience. […] I
manage to distinguish manipulative discourse from that which addresses
itself to reason, conceived as universal audience, and which cannot be
deceptive (although it might be mistaken).[14] Det vil sige at illegitim retorik
for Perelman kun kan udøves for et partikulært publikum; hvis man
henvender sig til et universelt publikum vil man også altid henvende
sig til sig selv; og sig selv kan man ikke manipulere med. Dermed bliver
afsenderens intention afgørende for en vurdering af retorisk
legitimitet. Man kan tage fejl, skriver han, men at man for mange år
siden belærte hinanden om at jorden er flad, ændrer ikke på at man
har henvendt sig til et universelt publikum og på den måde forsøgt at
overbevise frem for at overtale. Det er i den sammenhæng afgørende
at det ikke er relevant hvorvidt man rent faktisk har formået at
overbevise frem for bare overtale; Perelman taler ikke om selve den
retoriske effekt, men bruger konsekvent ord som ’aim at’, ’claim
validity for’ og ’presume to gain adherence of’, så det kun er et
spørgsmål om intentionen bag ens forsøg på at opnå
tilslutning: […] even the most
conscientious writer can do no more than submit to the test of facts,
to his readers’ judgment. In any case he will have done all he can
to convince, if he thinks he is validly addressing such an
audience.[15] Kritik af Perelman Denne fortolkning af Perelmans
ofte lidt uklare begreber bliver bekræftet hvis man ser nærmere på de
diskussioner som hans nyretorik har affødt blandt fagfæller, og som
Perelman også selv har kommenteret. I artiklen Perelman and the
Fallacies retter Frans H. van Eemeren og Rob Grootendorst et angreb
mod Perelmans nyretorik. Helt overordnet går deres kritik på at
Perelmans retoriksyn er for relativistisk, og det ses fx her hvor de anfægter
hans omtale af de to traditionelle fejlslutninger[16]
ad hominem og petitio principii: The few remarks
about some specific fallacies that are made show that Perelman
considers ’bad faith’ to be a distinctive feature of committing a
fallacy. A bad argument differs from a good one because an (in itself)
sound rhetorical technique is deliberately used in bad faith.[17] Perelman skriver bl.a. at ad
hominem sagtens kan være fuldstændig rationel argumentation[18]
fordi den anvender præmisser der kun kan forventes accepteret af et
partikulært publikum: ”[…] arguing ad hominem means starting
from the audience’s opinions concerning facts and values.”[19].
Dette bygger på den antagelse at argumentation altid tager udgangspunkt
i elementer som parterne allerede er enige i[20],
og disse ’starting points’ handler en stor del af The New
Rhetoric om. Men van Eemeren & Grootendorst er tydeligvis imod
denne tankegang, selv om de ikke direkte gendriver Perelmans
synspunkter. Mere direkte bliver van Eemeren og
Grootendorst i deres kritik at Perelmans universelle publikum. For det første
opfatter de – modsat Perelman selv – hans taksonomier og
definitioners tvetydighed som en svaghed, ikke som en styrke, fordi de
”[…] prevent unequivocal application of their theory to the analysis
of argumentation.”[21]. Ikke desto mindre udlægger de ham
korrekt når de skriver at den samme argumentation kan være fornuftig
og forsvarlig (’sound’) i én situation og ikke i en anden, fordi
det er afhængigt af det publikum den sigter mod. Men de hævder med det
udgangspunkt at teorien er så relativistisk at den ikke kan anvendes i
nogen form for normativ bedømmelse: […] the standard
of reasonableness is extremely relative. […] According to Perelman
and Olbrechts-Tyteca, each individual is free to choose his or her own
universal audience, so this only shifts the source of variation from
the listeners to the speakers.[22] Dermed vender van Eemeren og
Grootendorst sig i virkeligheden mod Perelmans sindelagsetiske tilgang.
De opfatter det universelle publikum som en størrelse taleren frit kan
vælge udformningen af, og derfor kan han – når han har valgt
et velvilligt universelt publikum – med god samvittighed argumentere
præcis som han alligevel havde tænkt sig, fordi Perelman godkender
argumentation som sigter mod dette selvvalgte universelle publikum. Hvis
man udfolder van Eemeren og Grootendorsts tanke, betyder dette også at
kritikeren ikke har en chance for at kalde argumentationen illegitim
fordi taleren med god ret kan hævde at argumentationen virkelig sigter
mod hans universelle publikum. Crosswhite (1995) svarer på van
Eemeren og Grootendorsts kritik med et helhjertet forsvar for Perelmans
nyretorik. Hans første punkt er at det slet ikke var Perelmans mening
at skabe en utvetydig og eviggyldig teori; i tråd med Perelmans
motivationsorienterede tankegang giver Crosswhite en
historisk-biografisk redegørelse for baggrunden for The New Rhetoric.
Hans pointe er at Perelman aldrig har forsøgt at grundlægge en
argumenationsteori som den van Eemeren og Grootendorst anklager den for
ikke at være – og at Perelman slet ikke mener man kan skabe en teori
”[…] from which it is possible to deduce incontestable
interpretations and evaluations of arguments.”[23].
Her supplerer Tindale (1999) forsvaret af Perelman i forhold til van
Eemeren og Grootendorsts bemærkning om at argumentation kan være god i
én situation og dårlig i en anden: If, quite
hypothetically, two cases were identical (in context: audience,
locale, etc.) then the argumentation would be sound or
not in both. […] Should the concern be that bad reasoning
will be accepted in one case and not in another case, then this
overlooks the role of the universal audience to reject bad reasoning
in any case in which an appeal is made to it.[24] Spørgsmålet om
fejlslutninger affærdiger Crosswhite også med henvisning til Perelmans
intention: ”Perelman’s aim is to establish the possibility of
rhetorical reasoning, not to catalogue its failures.”[25]. Herefter kommer Crosswhite med en
fuldstændig afvisning af relevansen af van Eemeren og Grootendorsts
beskyldninger om relativisme: Now, in principle
van Eemeren and Grootendorst are right. A person might construct, for
some unfathomable purpose, a completely private, completely mad, and
for most purposes completely useless universal audience. However,
there are great costs in doing so–insanity, literal idiocy, and so
on. […] There is simply no sense or purpose in anyone’s just
“choosing his or her own universal audience,” and describing The
New Rhetoric’s concept of universality this way seems willfully
obtuse.[26] Her vil jeg give Crosswhite helt
ret i at det for taleren ikke giver mening at skabe et ubrugeligt
universelt publikum, fordi det jo ikke vil have nogen stor
gennemslagskraft i praksis, hvis man kun sigter mod et ekstremt
velvilligt universelt publikum. I øvrigt vil der jo også efter
Perelmans standarder være tale om en form for illegitim retorik hvis
taleren helt bevidst konstruerer et universelt publikum som kan tænkes
at acceptere en manipulerende retorik, fordi man dermed ikke selv som
del af det universelle publikum kan overbevises. Med andre ord mener jeg
at taleren selv ved at tale til et universelt publikum i høj grad kan
sikre sig at han argumenterer legitimt – hvis han altså vil det. For kritikeren, derimod, er det
problematisk at det universelle publikum er talerens individuelle
konstruktion. Her er vi i virkeligheden tilbage i det dilemma jeg
omtalte i starten: hvordan kan man vide hvad taleren har tænkt på?
Talerens egen konstruktion af sit universelle publikum i en given
situation kan jo aldrig rekonstrueres af en kritiker, og derfor vil man
være nødt til at resignere hvis en taler hævder at han faktisk forsøger
at overbevise det universelle publikum han forestiller sig. Et
klassisk eksempel er Hitlers retorik som mange gerne har villet give en
entydig grund til var dybt illegitim. Her må det med Perelman stå og
falde med spørgsmålet om hvorvidt Hitler vitterlig forsøgte at
overbevise et universelt publikum samtidig med at han, naturligvis,
overtalte et kolossalt partikulært publikum. Og her er der vel grund
til at forestille sig at Hitler ikke indregnede jøderne i sin
forestilling om ’alle rationelle væsener’?
Udgangspunktet for en diskussion
af legitim retorik er et helt andet i pragmadialektikken som først
og fremmest forbindes med van Eemeren og Grootendorst. Deres
pragmadialektik fokuserer først og fremmest på læren om
fejlslutninger og lægger ud med at afvise den traditionelle definition
af en fejlslutning som et argument der lader til at være gyldigt, men
som ikke er det[27].
Desuden er pragmadialektikken en reaktion mod de mere relativistiske
samtidige fejlslutningsteorier. For eksempel tager Minot (1981)
udgangspunkt i en holdning svarende til Perelmans hvor et argument kan være
en fejlslutning i én sammenhæng og et helt fornuftigt ræsonnement i
en anden. Vinklen er her retorisk og kontekstuel frem for logisk og
universel. Minot gennemgår en række af de klassiske ad-fejlslutninger
og argumenterer for at de enkelte argumenter ud fra de traditionelle
definitioner kan være legitime såvel som illegitime – afhængigt af
konteksten. Og i det syn ligger også en opfattelse af at selve
fejlslutningsbegrebet egentlig ikke kan bruges til så meget når en
fejlslutning alligevel ikke altid er en fejlslutning. Men en sådan
gradbøjning af fejlslutningernes legitimitet ser van Eemeren og
Grootendorst som uholdbar. Om teoretikere med denne
mere relativistiske indgangsvinkel skriver de: “They claim, for
example, that tu quoque […], slippery slope […], or composition
and division […] need not always be condemned as malpractices,
but can be perfectly legitimate arguments. In our opinion, referring
to mitigating circumstances which make a fallacy no fallacy after all
only creates new and serious problems. As each case then has to be
examined on its own merits, the identification and detection of
fallacies becomes [sic] very much ad hoc and it becomes extremely
difficult, if not impossible, to develop a general and workable method
for distinguishing between fallacious and nonfallacious arguments.”[28] Den mere kontekstafhængige bedømmelse
bliver altså afvist – ikke fordi den er urimelig – men fordi det
ville være besværligt at vurdere ethvert argument på dets egne præmisser.
Her kan man spørge om ikke van Eemeren og Grootendorsts argumentation
falder ind under det som man i den traditionelle fejlslutningslære
ville kalde for argumentum ad consequentiam?[29] Det er van Eemeren og
Grootendorsts mål at udvikle en ny fejlslutningsteori med normer for
god og dårlig argumentation og klare kriterier for hvornår disse
normer er overholdt. Denne teori kalder de for pragmadialektik, og om
teoriens navn forklarer de: The dialectical
aspect consists of two parties who attempt to resolve a difference of
opinion by means of a methodical exchange of moves in a discussion.
The pragmatic aspect is represented by the description of the moves in
the discussion as speech acts.[30] Denne forklaring kræver en
uddybning. For det første
ligger der i det dialektiske et vist opgør med retorikken: “[…]
rhetoric refers to the art of influencing an audience by effective
speech and dialectic to the art of resolving differences by means of
regulated disputation […]”[31].
Set i forhold til det førnævnte klassiske skel mellem effektiv og
legitim retorik, reducerer van Eemeren og Grootendorst her retorikken
til først og fremmest at være et spørgsmål om effektiv kommunikation
– og man fornemmer også at når de taler om at påvirke et publikum,
er det ikke et universelt publikum som det Perelman taler om, men
snarere det faktiske publikum[32]. For det andet formulerer van Eemeren
og Grootendorst området for deres egen teori: argumentation som har til
mål at fjerne en meningsforskel. Denne form for diskurs kalder de under
ét for kritisk diskussion[33]. For det tredje ligger der en
pragmatisk holdning til argumentation i van Eemeren og Grootendorsts
teori – den kritiske diskussions elementer opfattes som
talehandlinger. Dette skal ses i forhold til for eksempel Perelman og
Toulmin som ifølge pragmadialektikerne helt ignorerer de pragmatiske
aspekter ved argumentation[34].
Van Eemeren og Grootendorst sondrer mellem det de kalder kommunikativ
effekt og interaktionel effekt[35]
hvilket de opfatter som en forbedret version af den traditionelle
talehandlingsteoris skel mellem henholdsvis illokution og perlokution[36]. Med dette udgangspunkt gennemgår
van Eemeren og Grootendorst en lang række områder hvor deltagere i en
kritisk diskussion kan begå fejl. Disse fejlslutninger er brud på god
skik for argumentation, men hvor uetiske de er, bliver lidt uklart. Van
Eemeren og Grootendorst skriver ganske vist at ”[…] committing a
fallacy is not automatically considered to be tantamount to unethical
conduct.”[37].
Men samtidig er det afgørende for pragmadialektikkens værdi om
man kan bruge dens forskrifter som retningslinier for legitim
argumentation, og netop det er jo van Eemeren og Grootendorsts åbenlyst
normative mål med teorien. Alle overvejelserne opsummeres i 10
regler for kritisk diskussion. I forhold til spørgsmålet om
intentionen som vurderingsparameter er der ingen grund til at gå i
dybden med de enkelte regler[38],
for van Eemeren og Grootendorst skriver intet om betydningen af
sindelaget. Dette er et udtryk for at intentionen slet ikke spiller
nogen rolle. I en metodologisk instruktion i den
rette måde at behandle retoriske artefakter stilles fire krav. Det første
– og mest interessante i denne sammenhæng – er eksternalisering. Whereas the motives
people may have for holding a position might be different from the
grounds they offer and accept in its defense, what they can be held
committed to is not so much their actual position, but the position
they have expressed in the discourse, whether directly og indirectly.
[…] The study of argumentation should not concentrate on the
psychological dispositions of the people involved in an argumentation,
but on their externalized – or externalizable – commitments.[39] Og i forbindelse med omtalen af de
pragmatiske aspekter skriver van Eemeren og Grootendorst om vellykkethedsbetingelserne
(’felicity conditions’) for talehandlinger at det kan være svært
at vide om taleren opfylder betingelserne for overhovedet at udføre en
talehandling. Men man må altid bare hænge taleren op på hvad han har
sagt; det vil sige tage det for pålydende og ignorere en mistanke om
uoprigtighed: It is important to
realize that the responsibility conditions do not imply that the
speaker need always be sincere: He may be lying and think something
quite different from what he says, but even then he is committed to
what he has said and, consequently, the listener can hold him to his
word.[40] Denne opfattelse strider dog mod
van Eemeren og Grootendorsts teoretiske fundament; Austin er noget mere
grundig i sine overvejelser om oprigtighed, og han stiller blandt andet
følgende vellykkethedsbetingelser: Where, as often,
the procedure is designed for use by persons having certain thoughts
or feelings, or for the inauguration of certain consequential conduct
on the part og any participant, then a person participating in and so
invoking the procedure must in fact have those thoughts or feelings,
and the participants must intend so to conduct themselves […][41] Hvis taleren ikke har de tanker
eller følelser, er talehandlingen ganske vist ikke mislykket som når
man simpelt hen ikke har de formelle forudsætninger for at gennemføre
den (’misfires’), men den er stadig ikke vellykket: “[…] the act
is achieved, although to achieve it in such circumstances, as
when we are, say, insincere, is an abuse of the procedure.”[42].
Det vil sige at hvor Austin gør det rigtige sindelag til et krav for
vellykkethed, fokuserer van Eemeren og Grootendorst på de ydre og mere
konkret observerbare omstændigheder (for eksempel at man skal være præst
for at kunne vie et par i en kirke). Som nævnt er området for van
Eemeren og Grootendorsts pragmadialektik den kritiske diskussion. Men
denne genre gøres til et ideal for andre teksttyper som for eksempel
debat, selv om der her er tale om to debattører og en tredjepart
hvor de debatterende parter ifølge Jørgensen (1995)[43]
ikke nødvendigvis behøver at fjerne en meningsforskel for at gøre
genren meningsfuld. I det pragmadialektiske fokus på den rene
dialektiske søgen efter enighed bliver andre og mindre idealistiske
dialogtyper gjort til andenrangskommunikation – men det vil den
canadiske filosof Douglas Walton ændre på. Waltons selvmodsigelse Udgangspunktet for Waltons mere
relativistiske og pluralistiske pragmadialektik er dog stadig van
Eemeren og Grootendorst. Men han tager afstand fra deres
fejlslutningsbegreb som han kritiserer for at omfatte alt for mange
former for småfejl i argumentationen. Walton bruger til det formål en
opdeling af argumention i tre typer: […] (1) those
that are reasonable arguments, (2) those that are weak or inadequately
supported arguments, and (3) those that are fallacious. The problem
with the view of van Eemeren and Grootendorst is that it sees all
violations of the rules of a critical discussion as fallacious[44]. Walton ser det som et problem i
van Eemeren og Grootendorsts teori at den ikke skelner mellem kategori 2
og 3. For ham er en fejlslutning ”[…] not just
any error, lapse, or blunder in an argument. It is a serious
error or tricky tactic […]”[45].
Walton ønsker dermed et snævrere fejlslutningsbegreb hvor det virkelig
er en alvorlig sag at begå en fejlslutning – i modsætning til van
Eemeren og Grootendorsts regler der er så idealiserede at næsten hvad
som helst kan ses som et brud på en af de ti regler for kritisk
diskussion. I stedet for som van Eemeren og
Grootendorst kun at koncentrere sig om den kritiske diskussion opregner
Walton en hel række af forskellige dialogtyper[46]
der alle har en vis berettigelse som kommunikation: ’critical
discussion’, ’negotiation’, ’inquiry’, ’quarrel’,
’information-seeking dialogue’ og ’deliberation’. Disse typer spænder
over et vidt spektrum af kommunikation inden for en bred persuasioforståelse.
Tanken med dialogtyperne er at en ytring skal vurderes i forhold til den
dialog den indgår i, og dermed bidrager opdelingen til Waltons ønske
om at gøre fejlslutninger mere kontekstafhængige end de er i van
Eemeren og Grootendorsts forståelse. Selv om debat i sin retoriske
grundsitutation adskiller sig fra de andre dialogtyper, har den dog ikke
fået sin egen kategori; i stedet defineres den som en blanding af en
kritisk diskussion og et skænderi[47]. Når Walton skriver om
fejlslutninger, antyder hans ordvalg at man i bedømmelsen af en ytring
må tage højde for retors sindelag. Han opstiller for eksempel i en
tjekliste 11 spørgsmål som skal sikre at kun regulære fejlslutninger
og ikke småfejl og svage argumenter bliver bedømt som fejlslutninger,
og her lyder et af spørgsmålene: ”Was the technique used as a
calculated tactic of deception by its proponent?”[48].
Gennemgående bruger han ord som ’tactic’, ’underlying systematic
error’ og ’ deceptive’[49].
Og med henvisning til sin teoris pragmatiske natur
skriver Walton: ”Whether the argument is or is not fallacious,
according to this approach, always depends on what the purpose of the
discussion is supposed to be.”[50] Dette står imidlertid i kontrast
til hans eksplicitte stillingtagen til spørgsmålet om afsenders
intention som kriterium for fejlslutninger. Han anerkender at der er
tale om et reelt dilemma, men han er nu ikke i tvivl: The occurence of a
fallacy in argumentation should not be equated (necessarily, or in a
one-to-one correspondence) with the existence of an intent to
deceive by one of the arguers. Such a naive and unsupportable kind
of psychologism would make the critical evaluation of fallacies as
failures to meet normative standards of correct argumentation
unworkable. Instead, a fallacy should be defined as a technique of
argumentation used in a way that strongly goes against the collective
goal or purpose of a cooperative dialogue.[51] Som hos van Eemeren og
Grootendorst er en vigtig grund til denne position at kritikerens
uvidenhed om talerens sindelag gør fejlslutningsteorien
’unworkable’; at gisne om retors intention bliver psykologistisk og
ubrugeligt. I citatets sidste del introduceres
et andet argument som på én gang er nyt og gammelt: fejlslutningen er
brugen af et argument som går imod et fælles mål: ”What is
important, then, is not the particular arguer’s purpose but the
purpose of the dialogue as a whole.”[52].
I denne anskuelse kommer der altså en særlig intention i spil; ikke
talerens intention, men dialogens hensigt, og Walton lader ikke
til at mene at det bliver en psykologisme når denne hensigt skal
formuleres for at fungere som parameter i normativ retorik. Dette sidste afsnit er
koncentreret om de nyere danske teorier hvor begrebet redelighed
er centralt; først Jørgensen og Onsbergs (1999) implicitte opgør med
bl.a. pragmadialektikken, og herefter Mikkelsens (2002)
formidlingsetiske betragtninger. Jørgensen og Onsbergs Praktisk
argumentation (1999) er først og fremmest en lærebog i
argumentationsanalyse, og forfatternes holdninger til redelighed og
afsenderintention har derfor mere karakter af korte konstateringer sidst
i bogen end af egentlige videnskabelige diskussioner. Når jeg alligevel
vælger at inddrage værket her, er det dels fordi det – omend
implicit på grund af lærebogsgenren – tager stilling til mange af
teoretikerne fra denne artikel, dels fordi det udtrykker en klar
holdning som er i tråd med en moderne, retorisk redelighedsforståelse.
Her skal vi først se på deres overordnede forståelse af god
argumentation og herefter dykke ned i deres redelighedsbegreb. Spørgsmålet om redelighed tager
udgangspunkt i det overordnede spørgsmål om hvad god argumentation er.
Først diskuteres de to synspunkter at god argumentation må være korrekt
og effektiv. At argumentation skal være korrekt
for at være god, afviser Jørgensen og Onsberg. Her er der tale om
relativt ukontroversielt opgør med formallogikken; traditionel logik
styres af sikker viden og sand erkendelse hvor konklusionen altid er en
nødvendig følge af sande præmisser, men det er ikke nogen stor hjælp
når man har at gøre med praktisk argumentation hvor man arbejder med
sandsynligheder, følelser og meninger, og hvor spørgsmålet går på
godt eller dårligt frem for sandt eller falsk. Også
pragmadialektikkens regler for kritisk diskussion afvises med den
begrundelse at de netop kun gælder for kritisk diskussion. Heller ikke effektiv
argumentation er ifølge Jørgensen og Onsberg nødvendigvis synonymt
med god argumentation. Dette bunder i en opfattelse af at argumentation
skal ses i en total kontekst; hvad der er effektivt i øjeblikket er
ikke altid ønskeligt i en større sammenhæng, og det kan oven i købet
være ineffektivt på længere sigt. Derfor forkaster Jørgensen og
Onsberg korrekthed og effektivitet som parametre for god argumentation
og bekender sig herefter til en perelmansk kvalitetsforståelse: Vort indledende spørgsmål om hvad
god argumentation er, kan altså ikke besvares entydigt. Argumentation
må hver gang vurderes i den konkrete sammenhæng. […] Det der er
godt i én kommunikationssituation, kan være dårligt i en anden.[53] Alligevel giver Jørgensen og
Onsberg et bud på to andre kvaliteter som er kendetegnende for god
argumentation: den skal være interessant og redelig. At god argumentation skal være
interessant, kan synes åbenlyst, men det er ikke et krav man har beskæftiget
sig meget med i argumentationsteorien. Selvfølgelig er det til dels
endnu en reaktion på den formelle logik hvor man kan formulere en
fuldstændig korrekt og redelig ytring uden at det af den grund er
interessant. Men det er også et konstruktivt udkast til en
konkretisering af begrebet. Ud over at man rent sprogligt bør forsøge
at formidle sine argumenter så godt som muligt, skal der også være
noget nyt eller kontroversielt i argumentet. Det nye i
argumentation kan være noget så simpelt som nye oplysninger der
automatisk vækker interesse og har relevans for modtageren, mens det
kontroversielle[54]
hænger sammen med Jørgensen og Onsbergs begreb platheder. En
plathed er kendetegnet ved at være komplet ukontroversiel, og dens
sproglige modsætning er derfor utænkelig. Endelig er interessant
argumentation karakteriseret ved ikke at indeholde for mange overflødige
ekspliciteringer af belæg og hjemler der allerede er enighed om[55]. I mit aktuelle ærinde er
redelighedsbegrebet det interessante i Jørgensen og Onsbergs opfattelse
af god argumentation: Ved uredelig argumentation forstår vi
argumentation hvor afsender søger at vinde tilslutning ved at bringe
modtager i en vildfarelse. […] Det er afgørende om
kommunikationsforholdet er symmetrisk eller asymmetrisk.[56] I en symmetrisk
kommunikationssituation har parterne et ligevægtigt forhold mht.
ressourcer og et delt ansvar for kommunikationen og dens redelighed. I
et asymmetrisk[57]
forhold er der derimod en uligevægt hvor én af parterne sidder inde
med særlige ressourcer som for eksempel viden eller anseelse, og her er
det især den ressourcestærke parts ansvar at udøve en redelig
retorik. Redelig retorik defineres som det
der ikke er uredeligt, og det som er uredeligt kan være bl.a. løgn,
fortielse, overdrivelse, forenkling, udskiftning, syndebukargumentation
og eristik. Som i Waltons artikel peger ordvalget her generelt på en
sindelagsetisk holdning, men her kommer der også i et enkelt tilfælde
en klar udmelding frem: ”En fortielse er ikke nødvendigvis uredelig,
men den bliver det hvis afsender bevidst udelader noget som ville
afholde modtager fra at tilslutte sig.”[58].
I modsætning til Walton er der ingen tvivl om holdningen her:
afsenderens intention er en afgørende parameter i bedømmelsen
af retorisk legitimitet for Jørgensen og Onsberg. Desværre bliver
synspunktet præsenteret i en lærebog hvor der ikke er fundet plads til
en yderligere diskussion – eller et svar på hvordan kritikeren skal
kunne gætte hvad retor har tænkt i talesituationen. Jørgensen og
Onsberg medgiver at ”Det er oftest umuligt at dokumentere hvad
afsender har tænkt og villet, og det lader sig sjældent afgøre præcis
på hvilket grundlag modtager har givet sin tilslutning”[59].
Og netop det er Jan Foght Mikkelsens største anke mod Jørgensen og
Onsbergs forståelse af redelighed. Mikkelsens formidlingsetik Målet for Mikkelsen (2002) er at
udvikle en etik om strategisk kommunikation. Udgangspunktet er det i
retorisk sammenhæng ukontroversielle synspunkt at ”En afsender er
moralsk forpligtet til at kommunikere ’redeligt’ eller
ikke-manipulerende.”[60].
Og netop retorikken i en bred forståelse[61]
er den optik Mikkelsen benytter sig af[62].
Men i modsætning til de andre teoretikere har Mikkelsen særligt fokus
på massekommunikation, og han koncentrerer sig ikke særligt om
skriftlig kommunikation som Perelman eller direkte dialog som van
Eemeren og Grootendorst samt Walton, men om et bredere spektrum af
medier der for eksempel omfatter tv og reklamekampagner i deres helhed. Mikkelsen bruger Jørgensen og
Onsbergs redelighedsbegreb som grundlag for sin egen definition af
redelighed[63].
Redelighed er et udelukkelsesbegreb, og derfor bliver det vigtige at
definere det uredelige: ”[…] al uigennemskuelig argumentation og
alle uigennemskuelige virkemidler som vildleder.”[64].
Vægten på det vildledende er helt i tråd med Jørgensen og Onsbergs
definition (’vildfarelse’, se ovenfor). Og som hos Jørgensen og
Onsberg spiller modtagerens muligheder for at gennemskue argumentationen
en stor rolle; det er den uigennemskuelige manipulation der er
problemet, og den kan for eksempel have form af løgn, fortielse,
fordrejning, suggestion med mere. Mikkelsens syn på relativisme,
saglighed, følelsesappeller og meget andet ligger tilsvarende så tæt
på Jørgensen og Onsbergs opfattelse at jeg vil lade lighederne være
og i stedet vende mig mod de store forskelle der er i tankerne om
redelighed. Mikkelsens største kritikpunkt
ved Jørgensen og Onsbergs redelighedsbegreb er som nævnt spørgsmålet
om intentionen: […] [Jørgensen og Onsberg] lægger
for stor vægt på afsenders bevidst vildledende intention […]. En
mere konskvensetisk (og mindre sindelagsetisk) samt en mere
modtagerorienteret (og mindre afsenderorienteret) beskrivelse af
uredelighed bør derfor i højere grad indbefatte ikke-intenderet
vildledning.[65] Problemet er ifølge Mikkelsen at
man sjældent har en chance for at kende afsenderens sindelag og
modtagerens bevæggrunde for eventuelt at tilslutte sig. Her bliver der
– som hos van Eemeren og Grootendorst – argumenteret mod den
sindelagsetiske holdning ud fra ønsket om teoriens praktiske
anvendelighed for kritikeren, snarere end ud fra en overbevisning om at
udgangspunktet egentlig er forkert: Hvordan noget man som analytiker ikke
har mulighed for at vide noget om, nemlig afsenders mentale tilstand i
produktionsøjeblikket, kan være kriteriet på uredelighed, er en gåde.
[…] Når man lægger afsenders bevidste hensigt til grund for at
vurdere om en tekst er uredelig, bliver det nærmest umuligt at
vurdere noget som uredeligt […]. Og hvis det ikke kan sandsynliggøres
at det er gjort med vilje, kan man ikke hævde at afsender er
(bevidst) uredelig, og altså foreligger der ikke uredelighed. En
absurd situation som på forhånd vil ’frikende’ de fleste
afsendere på grund af det næsten umulige i at dokumentere eller bare
sandsynliggøre at der er tale om forsæt og ond vilje.[66] Mikkelsen afviser altså den
sindelagsetiske vinkel på redelighed fordi den ikke giver kritikeren
tilstrækkelig mulighed for at straffe uredelighed. Ifølge det dilemma jeg stillede op
i starten af denne artikel, må Mikkelsen altså – når nu han ikke
vil gætte på afsenderens intention – i stedet hævde at han kender
sandheden; det vil sige hvad der er godt og dårligt for modtageren. Det
afviser han imidlertid fuldstændig i afsnittet Hvorfor er grundlaget
for en redelighedsvurdering ikke sandheden? med en pluralistisk
sandhedsopfattelse: De efterhånden flere og flere
eksperter er sjældent enige om ret meget. Derfor er mange (også
videnskabelige) sandheder i strid med hinanden – hvad der på ingen
måde udelukker at de kan være sande.[67] Det vil sige at en kritiker ikke
behøver at kende sandheden som sådan for at kunne bedømme om
en tekst er uredelig. Dette princip synes Mikkelsen dog at fravige i sin
analyse af en undervisningsvideo om aids, Aldrig mere uden!. Her
baserer han i høj grad sin kritik på en forestilling om den sande
risiko for at få aids for på den måde at kunne tale om bl.a. overdrivelse
og suggestion. Disse domme bunder i vid udstrækning mere i en
opfattelse af en sandhed (og en fordrejning af den) end blot spørgsmålet
om hvordan videoen fungerer retorisk. I stedet for afsenders intention
introducerer Mikkelsen tekstens intention. Tanken er ikke ukendt
i andre faggrene: man adskiller teksten fra dens ophav, så i det øjeblik
en artikel er skrevet, en tale er holdt eller et tv-program er
produceret, spiller retorens hensigt ikke længere nogen rolle. I stedet
træder tekstens intention som ikke bare er en videreførelse af retors
hensigt, men den måde retor har fået udtrykt sig: Enhver tekst rummer […] en
tekststrategi eller styringsmekanik, en form for uundgåelig tekstlig
subjektivitet eller intentionalitet. Dvs. en tekstlig impliceret
afsender som ikke nødvendigvis er identisk med den virkelige
afsender, men dog et produkt af de valg den virkelige afsender har
truffet, og som netop udgør teksten som den foreligger.[68] Fordelen ved denne vinkel på
retorisk legitimitet er ifølge Mikkelsen at man på den måde dels
slipper for at skulle gætte på afsenderens intention, dels at man ikke
behøver at undersøge hvorvidt teksten faktisk har manipuleret.
I stedet kan man nøjes med at spørge om tekstens retorik fungerer på
en manipulerende måde. Mikkelsen argumenterer med andre ord for en praktisk
løsning hvor man for så vidt undgår at kaste sig ud i gisninger
om hverken virkelighed eller intention, men blot fokuserer snævert på
den enkelte retoriske ytrings virkemåde. Talerens eller
kritikerens redskab I en retorisk diskussion er det
ikke kun et spørgsmål om hvad der ideelt set må være det sande, men
også om hvad der er praktisk anvendeligt. Og det bærer argumenterne i
teorierne om legitim retoriks argumentation præg af. Rent kronologisk
er der en positiv tendens til at teorierne bliver mere og mere
eksplicitte og nuancerede i deres stillingtagen til det spørgsmål som
denne artikel handler om. Således ligger det helt implicit i
Perelmans teori om det universelle publikum at taleren selv bliver
standarden for den retoriske redelighed, og at sindelaget derfor er det
eneste punkt man kan måle legitimiteten på. Teorien er klart
afsenderrettet, for taleren kan – hvis han vil – kommunikere
legitimt, men kritikeren kan aldrig rekonstruere hans universelle
publikum. Stort set lige så underforstået er van Eemeren og
Grootendorsts afvisning af intentionen; den bygger på en kritikerrettet
teori hvor det vigtigste er at enhver med deres universelle regelsæt i
hånden kan fastslå om en fejlslutning er forekommet eller ej. Det er
ikke så lidt der på den måde kan blive kaldt fejlslutninger, og det
er et af udgangspunkterne for Walton der dog holder fast i at det vil føre
til psykologismer hvis kritikeren skal gætte på retors sindelag. I de
nyere danske redelighedsteorier ses – mellem Jørgensen og Onsberg på
den ene side og Mikkelsen på den anden – det samme skel mellem
henholdsvis afsenderrettet og kritikerrettet tankegang, og holdningerne
til spørgsmålet om intentionen er tilsvarende divergerende. De teoretikere som mener at
afsenderintentionen er en afgørende parameter i normativ retorik er
altså typisk afsenderrettede, og med en sindelagsetisk vinkel på
legitimitet giver de retor et redskab til at sikre sig at vedkommende udøver
en retorisk argumentation der er etisk forsvarlig. På den måde bliver
denne retning praktisk anvendelig for den enkelte afsender som – uden
nødvendigvis at ligge inde med (forestillingen om) en dybere sandhed om
et givent emne eller den retoriske effekt på publikum – kan hævde at
argumentere legitimt når vedkommende virkelig forsøger på det. Men det er meget sjældent muligt
for en kritiker at bedømme hvorvidt en retor virkelig har haft det
’rigtige’ sindelag og dermed om dennes retorik er legitim. I den
henseende giver det modsatte synspunkt – hvor retorisk legitimitet er
uafhængig af afsenderens intention – kritikeren mulighed for at bedømme
en retorisk sproghandling uden at gætte på hvilken hensigt der ligger
bag. På den måde er denne holdning praktisk anvendelig for kritikeren,
og det er i retorisk sammenhæng det konsekvensetiske hovedargument mod
sindelagsetikken. Men når man ikke bedømmer ud fra forholdet mellem
forestillingen om afsenders intention og den retoriske ytring, må man
tage udgangspunkt i forholdet mellem den retoriske ytring og en
forestilling om tingenes sande tilstand – og dilemmaet er netop
hvilket forhold der er bedst at undersøge. Med udgangspunkt i at der er tale
om et dilemma, har målet her ikke været at affærdige én af de to
holdninger. Men spørgsmålet er om det kan være en fordel – ikke for
en eviggyldig og universel teoribygning, men for en intuitiv og praktisk
anvendelig tilgang – at vende dilemmaet til en åben valgmulighed i
den enkelte situation; hver tilgang har jo sin fordel for henholdsvis
kritikeren og retoren. Såvel van Eemeren og Grootendorst som Jan Foght
Mikkelsen afviser at tage højde for retors intention fordi man næsten
altid vil være nødt til at underlægge sig påstanden om at det jo
ikke var med vilje. Og hverken Perelman eller Jørgensen og Onsberg lægger
op til at man af og til kan ignorere den gode vilje og kalde den
velmenendes retorik for illegitim. Men man kan lade sig inspirere af
noget så håndfast som straffeloven hvor ”[…] undskyldelig
uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler […]”[69]
kan nedsætte straffen for en handling der ellers som udgangspunkt er
strafbar. Hvis man ikke vidste at det var ulovligt, er det med andre ord
ikke så slemt. Og ’det var ikke med vilje’ er en relevant omstændighed;
strafbare handlinger straffes hårdest hvis de udføres forsætligt. Det
betyder i praksis at for eksempel overlagt mord straffes med fængsel
mellem fem år og livstid, mens uagtsomt manddrab straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder[70]
– hvis man finder det undskyldeligt. Dette lille ord –
’undskyldelig’ – kan måske overføres til normativ retorik. Med
en sådan tilgang må man i de enkelte tilfælde tage højde for om
retor burde have vidst bedre. Det vil sige at man i stedet for at
vælge mellem enten sindelagsetikken eller konsekvensetikken kan benytte
sig af begge perspektiver på én gang. Hvis vi fx vender tilbage til spørgsmål
om det legitime i at hævde at jorden er flad, vil vi hurtigt kunne
fastslå at det er absolut undskyldeligt hvis man i tiden før
den mest basale astronomi ikke bare troede, men også hævdede at jorden
var flad. Men så må vi nok også påpege det illegitime i hvis man i
dag – i lige så god tro – påstod det samme. Forskellen er noget så
retorisk ukontroversielt som omstændighederne: at man i gamle
dage ikke havde forudsætningerne for at bedømme jordens form på samme
måde som vi gør i dag. Dengang så jorden unægteligt helt flad ud –
og med vore dages teknik ser den nogenlunde kugleformet ud. Nu er omstændighederne i dette
eksempel relativt overskuelige. Det er de ikke hvis vi ser på
grundlaget for Danmarks deltagelse i krigen mod Irak i marts 2003. Men
man kan konstatere at spørgsmålet om kendskabet til Saddam Husseins
eventuelle masseødelæggelsesvåben spiller en vis rolle i
diskussionen. Den danske regering hævdede i 2003 at Irak havde masseødelæggelsesvåben.
I dag virker det ret sikkert at Irak ikke havde disse våben, men det
virker desuden nogenlunde sandsynligt at regeringen ud fra de forhåndenværende
efterretninger havde grund til at tro det. Og her er en situation hvor
den retoriske kritiker hverken kan vide med sikkerhed om regeringen
talte usandt (’der var ingen atomvåben’) – eller om det i
så fald var i god tro (’og det vidste de godt’). Men man må
alligevel prøve at overveje begge dele – og desuden tage højde for i
hvor høj grad masseødelæggelsesvåbnene blev brugt som argument for
at gå ind i krigen, om regeringens ret kategoriske udtalelser var tro
mod efterretningernes mere moderate sprogbrug, og måske allervigtigst:
om regeringen burde have vidst bedre. Omtrent de samme spørgsmål
kan regeringen som retor stille sig selv. Det ses altså at dette er et
kompromis snarere end en løsning; kritikeren undgår hverken gisninger
om retors intention eller forestillingen om hvordan verden er skruet
sammen, og ansvaret for både retor og kritiker bliver dermed større.
Til gengæld er denne tilgang grundlæggende retorisk idet man i endnu højere
grad tager højde for den totale kontekst, og man undgår de mest
absurde ekstremer på begge fløje; kritikeren kan frikende dem som for
mange år siden hævdede at jorden er flad, men behøver ikke nødvendigvis
bøje sig for enhver der hævder at det ikke var med vilje. Aristoteles (1996): Retorik.
Oversat af Thure Hastrup. Museum Tusculanums Forlag, København. Austin, J.
L. (1975): How to do things with words. 2. udg. Oxford University Press,
Oxford. Crosswhite,
James (1989): “Universality in Rhetoric: Perelman’s Universal
Audience”. I: Philosophy and Rhetoric 22, 1989, side 157-173. Crosswhite,
James (1995): “Is There an Audience for this Argument? Fallacies,
Theories, and Relativisms”. I: Philosophy and Rhetoric 28, 1995, side
134-145. van
Eemeren, Frans H. m.fl. (1996): Fundamentals of Argumentation Theory. A
Handbook of Historical Backgrounds and Contemporary Developments. LEA,
Mahwah. van
Eemeren, Frans H. & Rob Grootendorst (1992): Argumentation,
Communication, and Fallacies: A Pragma-Dialectic Perspective. LEA,
Hillsdale. van
Eemeren, Frans H. & Rob Grootendorst (1995): ”Discussion Note:
Perelman and the Fallacies”. I: Philosophy
and Rhetoric 28, 1995, side 122-133. Fafner, Jørgen (1977): Retorik.
Klassisk og moderne. Akademisk Forlag, København. Fafner, Jørgen (1982): Tanke
og tale. C.A. Reitzels Forlag, København. Foss, Foss
& Trapp (red.) (1991): ”Chaim Perelman”. I: Contemporary
Perspectives on Rhetoric, side 119-141. Waveland Press, Prospect Height. Hill,
Forbes (1972): ”Conventional Wisdom – Traditional Form – The
President’s Message of November 3, 1969”. I: The
Quarterly Journal of Speech, vol. 58, #4, december 1972, side
373-386. Jørgensen, Charlotte (1995):
”Debattens væsen og uvæsen: Om fjendtlighed i offentlig debat”. I:
Retorik Studier 10, side 3-43. C. A. Reitzels
Forlag, København. Jørgensen, Charlotte (2000):
”Hvem bestemmer hvad der er god retorik? Vurderingsinstanser i
normativ retorik”. I: Rhetorica Scandinavica
15, 2000, side 34-48 Jørgensen, Charlotte &
Merete Onsberg (1999): Praktisk argumentation.
2. udgave, Teknisk Forlag, København. Lindhardt,
Jan (1987): Retorik. 3. udgave, Munksgaard ∙ Rosinante, København. Longman
Dictionary of Contemporary English (1995). Pearson Education Limited,
Essex. Mikkelsen,
Jan Foght (2002): Formidlingsetik. Bidrag til en etik om strategisk
kommunikation. Roskilde Universitetsforlag,
Frederiksberg. Minot,
Walter S. (1981): “A Rhetorical View of Fallacies: Ad Hominem and Ad
Populum”. I: Rhetoric Society Quarterly 11, 1981, side 222-235. Perelman,
Chaïm (1984): “The New Rhetoric and the Rhetoricians: Remembrances
and Comments”. I: Quarterly Journal of Speech 70, 1984, side 188-196. Perelman,
Chaïm, (1990): “The New Rhetoric: A Theory of Practical Reasoning”.
Oversat af E. Griffin-Collart O. Bird. I: Bizzell & Herzberg (red.):
The Rhetorical Tradition, Readings from Classical Times to the Present
side 1077-1103. Bedford Books of St. Martins Press, Boston. Perelman,
Chaïm & Lucie Olbrechts-Tyteca (1969): The New Rhetoric. A Treatise
on Argumentation. Oversat af John Wilkinson & Purcell Weaver. University
of Notre Dame Press, Notre Dame. Straffeloven.
Lovbekendtgørelse nr. 960 af 21.9.2004. www.retsinfo.dk. Tindale,
Christopher W. (1999): Acts of Arguing: A Rhetorical Model of
Argument.
State University of New York Press, Albany. Toulmin,
Stephen (1974): The Uses of Argument. Cambridge University Press,
Cambridge. Walker,
Gregg B. & Malcolm O. Sillars (1990): “Where is Argument?
Perelman’s Theory of Values”. I: Trapp & Schuetz (red.):
Perspectives on Argumentation. Essays in Honor of Wayne Brockriede, side
134-150. Waveland Press, Prospect Height. Walton,
Douglas (1995): A Pragmatic Theory of Fallacy. The University of Alabama
Press, Tuscaloosa. [1]
”Spiren til mistroen mod faget er næsten ligeså gammel som faget
selv.” (Fafner 1977 side 7). Se i øvrigt Fafner (1977) side 7-15;
Lindhardt (1987) side 26-49 samt hele Fafner (1982). [2]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 17-26. [3]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 19, orig. fremhævelse. [4]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 19, orig. fremhævelse. [5]
En sådan opfattelse af det partikulære publikum svarer i store træk
til hvad neoaristotelikere har kaldt target audience, jf. for
eksempel Hill (1972). [6]
Jørgensen (2000) side 42, orig. fremhævelse. [7]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 19. Perelmans begrebsbrug
er imidlertid selvmodsigende, da han senere i en anden sammenhæng
alligevel implicerer en direkte forbindelse mellem det faktiske og det
partikulære publikum (Perelman & Olbrechts-Tyteca 1969 side 31).
Crosswhite (1989 side 158) hælder til en fortolkning svarende til min
hvor et partikulært publikum ikke kan sidestilles med talerens
faktiske publikum, mens Walker & Sillars (1990 side 146) lægger
op til at et partikulært publikum både kan være faktisk og
konstrueret. [8]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 32. [9]
Perelman (1984) side 191. Dette kan forsvares ved at han på den foregående
side indleder et afsnit med ”Philosophers always claim to be
addressing such an audience […]” (Perelman & Olbrechts-Tyteca
1969 side 31). [10]
’Universal’ / ’univers’ kommer af lat. ’unus’ og
’versus’: vendt mod ét punkt; sammenfattet i en enhed. [11]
Perelman forsøger selv at give en opsummerende forklaring (Perelman
& Olbrechts-Tyteca 1969 side 35), men den bidrager ikke meget til
forståelsen af hvordan de to forholder sig til hinanden. Han roser
imidlertid også sine egne definitioner for deres uklarhed, fordi de
dermed er i tråd med hans opgør mod den åbenlyse og entydige
formallogik (Perelman & Olbrechts-Tyteca 1969 side 29). [12]
Perelman (1984) side 192, orig. fremhævelse. Citatet stammer
oprindeligt fra en ”Report of the Committe on the Nature of
Rhetorical Invention”, redigeret af Lloyd F. Bitzer og Edwin Black,
jf. noterne til Perelman (1984). [13]
Crosswhite (1989) side 157. [14]
Perelman (1984) side 194. [15]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 28, orig. fremhævelse. [16]
Når jeg her og især senere i denne artikel skriver
’fejlslutning’, skal det forstås i den brede, varierende
betydning af det engelske ’fallacy’ – og ikke i den snævre
betydning af en logisk brist i et ræsonnement. [17]
Van Eemeren & Grootendorst (1995) side 125. [18]
Perelman & Olbrechts-Tyteca (1969) side 111. [19]
Van Eemeren & Grootendorst (1995) side 127. [20]
Det er præcis samme tanke der er grundlaget for Toulmins
argumentationsteori (Toulmin 1974). [21]
Van Eemeren & Grootendorst (1995) side 122. [22]
Van Eemeren & Grootendorst (1995) side 124. [23]
Crosswhite (1995) side 137. [24]
Tindale (1999) side 96, orig. fremhævelse. [25]
Crosswhite (1995) side 141, orig. fremhævelse. [26]
Crosswhite (1995) side 142. [27]
Van Eemeren m.fl. (1996) side 70. Van Eemeren og Grootendorst finder
ikke at de mange varianter af de klassiske fejlslutninger stemmer med
definitionen. Som eksempel gives bl.a. at nogle traditionelle
fejlslutninger som ad baculum slet ikke kan kaldes argumenter
og at petitio principii logisk set slet ikke er ugyldigt (van
Eemeren & Grootendorst 1992 side 102). [28]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 103, note 10.
Citatet drejer sig ikke specifikt om Minots holdning, men om en
tilsvarende hos tre andre teoretikere. [29]
”The argumentum ad consequentiam […] is a fallacy in which
unfavorable light is cast on a factual thesis by pointing out its
possible consequenses, without the rightness of the thesis itself
being disputed.” (van Eemeren m.fl. 1996 side 69) [30]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 10. [31]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 5, note 5. [32]
Jf. også Jørgensen (1995). [33]
I den forbindelse skriver de at det er vigtigt at man kun anvender
teorien på netop den slags argumentation, men de medgiver også at
diskurs i praksis sjældent er entydigt orienteret mod en resolution.
I de tilfælde hvor der er tvivl, anbefaler de at man tolker
artefaktet som en del af en kritisk diskussion. [34]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 3-5. Reelt er van Eemeren
og Grootendorsts pragmadialektik – på trods af navnet – dog væsentligt
mere dialektisk end pragmatisk. [35]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 26-27. [36]
Se Austin (1975) side 109-120. [37]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 105. [38]
I enhver anden sammenhæng ville det være interessant at diskutere
ordvalget i især regel nummer 8 som foreskriver at argumentation skal
være formelt gyldig (’logically valid’). Her lader
pragmadialektikken til alligevel at bekende sig til den formallogiske
tradition den forsøger at gøre op med. Se også van Eemeren m.fl.
(1996 side 284 note 23). [39]
Van Eemeren m.fl. (1996 side 276-277). [40]
Van Eemeren & Grootendorst (1992) side 32. [41]
Austin 1975 side 15. [42]
Austin 1975 side 16. [43]
Jørgensen kalder debatgenren for trialogisk kommunikation selv
om ’dia’ i dialogisk ikke betyder to. [44]
Walton (1995) side 16. Se også en grafisk fremstilling i Walton (1995
side 260, fig. 11). [45]
Walton (1995) side 15. [46]
Dialogtyperne og deres indbyrdes forhold har løbende ændret sig i
Waltons forskellige værker (jf. Jørgensen 1995), men her går jeg ud
fra præsentationen i Walton (1995). [47]
Walton (1995) side 126-127. [48]
Walton (1995) side 263. [49]
“tactic […] a method that you use to achieve something
[…]”; “systematic […] based on carefully organized
methods […]”; “deceptive […] deliberately intended to
make someone believe something that is not true […]” (Longman
Dictionary of Contemporary English 1995) [50]
Walton (1995) side 254. [51]
Walton (1995) side 272, mine fremhævelser. [52]
Walton (1995) side 271. Dette er nyt i forhold til for eksempel van
Eemeren og Grootendorst, men i en større sammenhæng er tankegangen
direkte knyttet til den utilitarisme som blandt andet John Stuart Mill
talte for allerede i midten af 1800-tallet. [53]
Jørgensen & Onsberg (1999) side 93. [54]
I forbindelse med omtalen af kontroversiel argumentation gør Jørgensen
og Onsberg implicit op med tanken om at man skal henvende sig
til et universelt publikum, og lader forstå at det kan være tilstrækkeligt
at sigte mod et partikulært publikum (se afsnittet ovenfor om
Perelmans nyretorik): ”[Erhard Jakobsen] sorterede grupper af vælgere
fra og afskrev muligheden for at vinde deres tilslutning. […] I
dette tilfælde kan vi ikke se noget galt i den kontroversielle
facon.” (Jørgensen & Onsberg (1999) side 95). [55]
Dette er helt i tråd med både Toulmin (1974) og Perelman (1969) som
vægter argumentationens ’starting points’ højt. [56]
Jørgensen & Onsberg (1999) side 97, orig. fremhævelse. [57]
Se også Waltons brug af begrebet asymmetri (Walton (1995) side
113-114). [58]
Jørgensen & Onsberg (1999) side 98, min fremhævelse. [59]
Jørgensen & Onsberg (1999) side 99. [60]
Mikkelsen (2002) side 10. [61]
Mikkelsen ser Jørgensen og Onsbergs retorikopfattelse som for snæver,
bl.a på grund af hans (mis-)forståelse af påstanden om at retorik
og argumentation er dialogisk (Jørgensen & Onsberg 1999
side 10). Se Jørgensen & Onsberg (1999 side 100) og Fafner (1977
side 43-44). [62]
Mikkelsen (2002) side 51-53. [63]
Grunden til at Mikkelsen tager sit udgangspunkt her er følgende:
”Jeg er ikke støt [sic] på lignende ’argumentationsetiske’
begreber eller overvejelser andre steder […] hverken i Danmark eller
i øvrigt.”. Denne artikels tværsnit af argumentationsteoriers
holdninger til legitimitet i retorik skulle nu gerne vise at disse
begreber og overvejelser findes andre steder end i Jørgensen &
Onsberg (1999). [64]
Mikkelsen (2002) side 78, min fremhævelse. [65]
Mikkelsen (2002) side 80. [66]
Mikkelsen (2002) side 109-110. [67]
Mikkelsen (2002) side 101. [68]
Mikkelsen (2002) side 114. [69]
Straffeloven § 82. [70]
Straffeloven § 237; § 241. |