Forside

<   >

Bragt i RetorikMagasinet nr. 56, juni 2005. Kan også hentes i layoutet pdf-version her.

Leder:

Køb én holdning - betal for tre

”En ko har behov for at ligge ned og tygge drøv. Derfor skal stalden være så stor, at køerne kan ligge ned, og gulvet skal være strøet, f.eks. med halm, så det er blødt og behageligt at ligge på.” Det lyder som en pædagogisk børnebog om bondegårdens dyr, men det kommer fra bagsiden af en karton med økologisk mælk. Og det er interessant, for hovedprincippet i økologi er at landmændene ikke bruger syntetiske sprøjtemidler og kunstgødning. Men Arla vælger også at fortælle hvor blødt køerne ligger. Hvorfor? Det bygger nok på en forestilling om at folk der går ind for færre sprøjtemidler, også godt kan lide tanken om at dyrene rundt omkring på de idylliske danske bondegårde ligger dejlig blødt og bare nyder livet.

Endnu mere udtalt er denne tankegang hos Irmas øko-darling Urtekram. Fra hovedsædet ”i den smukke natur tæt ved Mariager Fjord” styrer virksomheden produktionen af en række dagligvarer som ikke bare er økologiske, men også er produceret miljøvenligt, aldrig er testet på dyr og er etisk korrekte med hensyn til udbytning af den tredje verden. Intet ondt i det. Men mange økologiske varer fås kun af mærket Urtekram, og så betaler man ikke bare for økologien, men også for en lang række andre ting.

Følelsen af at blive påduttet alle nærliggende holdninger behøver man ikke gå i supermarkedet for at mærke. I februar 2003 demonstrerede københavnerne mod dansk deltagelse i Irak-krigen, men budskaberne handlede ikke kun om krig. En gruppe råbende, maskerede kvinder bar fx et banner med teksten ”Pissed off lesbian anti-imperialists”, og et skilt med teksten ”Babyer mod Bush” og et ”Ned med kapitalismen” blev der også plads til i mængden. Skulle jeg have taget min gamle cykel med og fået den solgt ved samme lejlighed?

I virkeligheden giver holdningspakkeløsningerne ganske ofte mening, for vi er ikke så uforudsigelige som vi gerne ville være. Hvis man mener én ting, mener man sandsynligvis også nogle helt bestemte andre ting. Statistisk set vil det altså tit være de samme forbrugere der bekymrer sig om kunstgødning og sultne børn i Afrika. Og de tre demonstrationsskilte er trods alt mere plausible end ”Ned med topskatten”, ”Ud med grammatisk komma” eller ”Cykel til salg”.

At vores præferencer tit klumper sig sammen, har netbutikken Amazon for længst læst ud af salgsstatistikkerne. Lægger man Den fremmede af Camus i sin kurv, får man straks at vide at mange kunder som købte netop den bog, også købte Sartres Terningerne er kastet. Men når Amazon sælger bedre end Urtekram og nej-til-krig-demonstrationer, hænger det måske sammen med at kunderne selv kan vælge hvor mange bøger de vil købe. Urtekram og demonstranterne tvinger derimod én til at vælge mellem hele pakken eller ingenting – og det sidste kan som bekendt resultere i såvel forurenet grundvand som krig.

AD