Forside

<   Ù

Bragt i RetorikMagasinet nr. 64, juni 2007.

Dine læsere ved mere end dig

Ny bog giver virksomheder råd om hvad weblogs kan bruges til. En blogger har læst den og er meget begejstret.

Af Anders Due. Cand.mag. i retorik og blogredaktør i Patent- og Varemærkestyrelsen

Når man fortæller åbent om sine overvejelser på bloggen og lader læserne kommentere frit, får man værdifuld feedback fra sine kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede. Sådan lyder en af de centrale pointer i bogen Weblogs.

Det illustreres nok allerbedst ved at bogens forfattere Trine-Maria Kristensen og Thomas Madsen-Mygdal selv undervejs i skriveprocessen har skrevet om deres overvejelser, stillet spørgsmål og publiceret kapiteludkast på en blog tilknyttet bogen. Her har de fået gode bud på cases, kritiske kommentarer til konkrete tekster og svar på en masse spørgsmål – alt sammen fra deres læsere, og alt sammen helt gratis.

Jeg har selv fulgt med på bloggen og endda svaret på et spørgsmål et sted, og derfor står mit navn også under bogens "tak til". Den slags lugter jo langt væk af gensidige vennetjenester, så da jeg gik i gang med at læse bogen, holdt jeg ekstra udkig efter kritikpunkter jeg kunne fremføre og på den måde fastslå min habilitet. Det var imidlertid ikke så let.

For bogen er virkelig på mange måder et eksemplarisk stykke faglig formidling. Den er usædvanlig let og hurtigt læst, og alligevel får man et godt og ret omfattende indblik i hvad weblogs er, hvad de kan, hvordan man kommer i gang – og især de fordele de kan give virksomheder.

Forfatterne lægger blandt andet vægt på hvordan en blog kan give organisationen et mere menneskeligt ansigt. I mit daglige arbejde med Patent- og Varemærkestyrelsens blog oplever jeg det som en spontan, åben og prøvende kommunikation der adskiller sig klart fra almindelig og monologisk myndighedskommunikation. Bogen understreger i den grad fordelene ved det; kunderne bliver mindet om at der sidder rigtige mennesker med viden og visioner inde bag murene – mens virksomheden som sagt kan få et stort udbytte af kundernes input.

Mest fik jeg ud af et kapitel med ti konkrete cases hvor virksomheder har brugt blogs til bl.a. markedsføring, krisehåndtering og fagligt netværk. Her får man fx historien om det lille franske tøjfirma La Fraise hvor læserne af firmaets blog sender forslag til design af nye t-shirts ind, diskuterer livligt og stemmer om de bedste – som så bliver sat i produktion. Så bliver en floskel som 'brugerdrevet innovation' pludselig ret håndgribelig.

Nok er der en lang vej dertil for en traditionel, lukket virksomhed, men det er inspirerende læsning der viser mulighederne og perspektiverne. Og så hjælper det også at engagementet, idealismen og den optimistiske tro på potentialet i weblogs lyser ud bogen.

Særligt imponerende er det måske at det er lykkedes forfatterne at skrive en så helstøbt bog om noget der efter alt at dømme stadig kun er i sin vorden. Bogen er givetvis mindre interessant om bare to-tre år, men netop nu giver den et indsigtsfuldt, begejstret og meget nyttigt bud på hvordan virksomheder kan bruge blogs til at skabe bedre samtaler med omverdenen.

Og med tanke på værdien af læsernes supplerende viden, uddybende spørgsmål og kritiske indvendinger ville jeg ønske jeg kunne opfordre læserne til at skrive en kommentar her under anmeldelsen!

Trine-Maria Kristensen og Thomas Madsen-Mygdal: Weblogs, Børsens Forlag, 120 sider, 199 kroner.

Hvis du vil læse mere: